Ondernemende werknemers, ofwel intrapreneurs zijn van groot belang voor het innovatieve vermogen van de organisatie. Hoewel er in Nederland een groeiende interesse is voor intrapreneurship, zowel in het bedrijfsleven, bij de overheid als in het onderzoek wordt intrapreneurship nog niet altijd op de juiste manier gestimuleerd*.
De rol van het management is hierin heel erg belangrijk. Er zijn drie manieren waarop managers direct kunnen bijdragen aan het proces;
• Ideeën hebben zuurstof nodig zodat ze kunnen groeien en eventueel volwassen kunnen worden. De beste ideeën blijven vanzelf over en promotie binnen de organisatie en omarming van het management doet de rest.
• Door managementlijnen met de intrapreneurs niet dwingend maar gelijkwaardig en met wederzijds respect te maken. Logisch want, gretige intrapreneurs laten zich veel gemakkelijker leiden door iemand die ze zien als meedenkend dan als een blok aan het been.
• Koppel intrapreneurs aan de beste leiders binnen de organisatie. Op deze manier kan de intrapreneur de leiderschapsskills die hij nodig heeft om een idee te verwezenlijken afkijken van dichtbij. De leider kan op zijn/haar beurt weer leren van de frisse blik van de intrapreneur.
• Laat BRAM de intrapreneur coachen. BRAM beschikt over methodieken en ervaring in het coachen van medewerkers om hun idee effectief te ontwikkelen. Dat scheelt de werknemer tijd en de organisatie geld!
Daarnaast speelt bedrijfscultuur een heel belangrijke rol. Een organisatie die verandering omarmt, niet bang is om risico te nemen en constant wil leren vind je niet overal. Dit kan gestimuleerd worden door teams creatieve taken te geven in datgene waar hun passie ligt, en door het delen van ideeën aan te moedigen. Mensen delen hun ideeën pas als ze het gevoel krijgen dat ze er waardering voor zullen krijgen. Daarom is transparantie belangrijk; het moet zichtbaar zijn wie welke bijdrages levert.
Er valt waarschijnlijk genoeg te vieren als ideeën leiden tot een succesvol project, product of dienst. Maar, waar gehakt wordt vallen spaanders. Hoewel er methodes zijn om kosten en tijd van ideeontwikkeling te drukken, is falen nooit leuk. Maar het hoort wel bij ondernemerschap en je kan het ook aangrijpen om van te leren en te groeien. Op deze manier zijn ook fouten waardevol. Manager, wat ga je er aan doen?
* http://www.innovatiefinwerk.nl/niet_iedere_werknemer_is_een_intrapreneur.pdf
Geef een reactie